Ei inspiratie deel 1

Ei inspiratie deel 1


Voorbereiding: 5 - 15 min. Bereidingstijd 5 - 10 min. Niveau: Makkelijk Porties: 1


Eieren zijn zeer rijk aan verschillende nutriënten, zoals: eiwit, (on)verzadigde vetten, vitaminen en mineralen. Met name het eigeel bevat vel verschillende voedingsstoffen. Als je het eigeel niet eet gooi je veel nuttige nutriënten weg.

    Een paar voordelen op een rij:
  • Eieren bevatten de negen onmisbare aminozuren in een perfecte verhouding. Eieren hebben dus een hoog aminozuurprofiel, wat gunstig is voor je algehele eiwitbehoefte.
  • Eieren zijn een bron van vitamine A, D, E en B12, zink, ijzer, luteïne, zeaxanthine en choline. Luteïne en zeaxanthine helpen met het verbeteren van het gezichtsvermogen, terwijl choline de geheugenfunctie bij senioren kan verbeteren.
  • Eieren hebben vrijwel een perfect vetzuurprofiel, wanneer de kippen de juiste voeding krijgen. Je wilt het liefste eieren eten die komen van kippen die de hele dag buiten rondlopen en daar hun voedsel vandaan halen en/of lijnzaad gevoerd krijgen.
  • Eieren zijn waarschijnlijk de beste en in feite de enige goede bron van choline, binnen je dieet. Choline zou vetverlies kunnen versnellen, door de mate vetoxidatie enigszins te verhogen.
  • Eieren zijn goedkoop.

Kortom eieren zijn super(foods), zeker wanneer je eieren eet van de juiste kippen.
Bij een goed opgesteld uitgebalanceerd dieët zou je ieder geval wekelijks eieren eten. Bijna iedereen kan zonder nadelen voor de gezondheid dagelijks 2 eieren eten.1 2 Cholesterol uit voeding wordt überhaupt goed gereguleerd door je lichaam en de Dietary Guidelines Advisory Committee zegt: "Cholesterol is not considered a nutrient of concern for overconsumption."3 Mocht je dokter anders adviseren, dan is het verstandig om dit advies op te volgen.

Ingrediënten scrambled eggs:

  • Eieren 4 stuks
  • Roomboter 15 gram
  • Bieslook (vers) 0,5 tl
  • Zout & Peper naar smaak

Voedingswaarde per portie

Kcal. Eiwit. Koolh. Vetten Vezels
399
31g
1g
28g
0g

Bereidingswijze

  • Zet een pan op het vuur, laag tot middelhoog
  • Doe de eieren en de koude roomboter in de pan.
  • Naar mate de pan warm wordt begin je rustig de eieren te mengen met de roomboter.
  • Wanneer de eieren nog net niet gaar zijn haal je de eieren van het vuur.
  • Strooi er dan wat zout, peper en bieslook overheen.
  • "Serveer op een brioche of zuurdesem broodje met cheddar kaas, uitgebakken uien, bacon of kipfilet"

Gerelateerde artikelen
Ei inspiratie deel 1
Cheesy Italiaanse tomatensoep
Heerlijke overnight oats appeltaart
Crunchy vegetarische paddoburger