Ei inspiratie deel 2

Ei inspiratie deel 2


Voorbereiding: 5 - 15 min. Bereidingstijd 5 - 10 min. Niveau: Makkelijk Porties: 1


Eieren zijn zeer rijk aan verschillende nutriënten, zoals: eiwit, (on)verzadigde vetten, vitaminen en mineralen. Met name het eigeel bevat vel verschillende voedingsstoffen. Als je het eigeel niet eet gooi je veel nuttige nutriënten weg.

    Een paar voordelen op een rij:
  • Eieren bevatten de negen onmisbare aminozuren in een perfecte verhouding. Eieren hebben dus een hoog aminozuurprofiel, wat gunstig is voor je algehele eiwitbehoefte.
  • Eieren zijn een bron van vitamine A, D, E en B12, zink, ijzer, luteïne, zeaxanthine en choline. Luteïne en zeaxanthine helpen met het verbeteren van het gezichtsvermogen, terwijl choline de geheugenfunctie bij senioren kan verbeteren.
  • Eieren hebben vrijwel een perfect vetzuurprofiel, wanneer de kippen de juiste voeding krijgen. Je wilt het liefste eieren eten die komen van kippen die de hele dag buiten rondlopen en daar hun voedsel vandaan halen en/of lijnzaad gevoerd krijgen.
  • Eieren zijn waarschijnlijk de beste en in feite de enige goede bron van choline, binnen je dieet. Choline zou vetverlies kunnen versnellen, door de mate vetoxidatie enigszins te verhogen.
  • Eieren zijn goedkoop.

Kortom eieren zijn super(foods), zeker wanneer je eieren eet van de juiste kippen.
Bij een goed opgesteld uitgebalanceerd dieët zou je ieder geval wekelijks eieren eten. Bijna iedereen kan zonder nadelen voor de gezondheid dagelijks 2 eieren eten.1 2 Cholesterol uit voeding wordt überhaupt goed gereguleerd door je lichaam en de Dietary Guidelines Advisory Committee zegt: "Cholesterol is not considered a nutrient of concern for overconsumption."3 Mocht je dokter anders adviseren, dan is het verstandig om dit advies op te volgen.

Ingrediënten Mexicaans omelet:

  • Eieren 2 stuks
  • Cheddar 40 gram
  • Magere kwark 50 gram
  • Avocado 0,5 stuk
  • Wortel 50 gram
  • Ui 1 stuk
  • Limoensap 1 el
  • Chili 0,5 tl
  • Koriander naar smaak
  • Zout & Peper naar smaak

Voedingswaarde per portie

Kcal. Eiwit. Koolh. Vetten Vezels
467
28,5g
22g
31g
8g

Bereidingswijze

  • Pureer de avocado samen met de kwark en de limoensap.
  • Snij de ui en wortels in kleine stukjes en meng het vervolgens met het avocado mengsel.
  • Breng het vervolgens op smaak met wat zout en peper.
  • Kluts de eieren in een kom net zolang tot het ei goed gemengd is en breng het vervolgens op smaak met wat zout en peper.
  • Zet dan een pan op het fornuis, middelhoog huur.
  • Wanneer de pan warm is, spray je pan in met een kookspray of gebruik een beetje olijfolie.
  • Doe het eimengesel in de pan voor ongeveer 2 minuten.
  • Schuif het op een bord en smeer het avocado mengsel over de omelet.
  • "Variatietip: vervang de wortel voor champignons"

Gerelateerde artikelen
Heerlijke overnight oats appeltaart
Ei inspiratie deel 2
Vegetarische Griekse kikkererwten salade
Gezonde frisse aardappelsalade