Nasi goreng

Nasi goreng


Voorbereiding: 15 min. Bereidingstijd 15 min. Niveau: Gemiddeld Porties: 6


Nasi goreng kan je op diverse manieren bereiden en zeer gemakkelijk aanpassen. De kipdijfilet kan je (voor de helft) vervangen voor nasi en bamivlees, spek- of hamreepjes of je maakt er een vegetarisch gerecht van. Uiteraard kan je ook de groenten aanpassen naar persoonlijke voorkeur, denk aan: prei, taugé of bosui.

Daarnaast kan je ook kiezen voor een kant-en-klare nasi kruidenmix om het geheel nog een stuk makkelijker te maken. Persoonlijk heb ik een enorme hoeveelheid aan kruiden, dus ik stel vrijwel altijd mijn eigen kruidenmix samen.

Dit recept is uitermate geschikt voor grote groepen. Serveer met een gebakken ei, Body & Fit satésaus of babi ketjap.

Ingrediënten

  • Kipdijfilet 500 gram
  • Zilverliesrijst 400 gram
  • Uien 2 stuks
  • Knoflook 3 tenen
  • Paprika 1 stuk
  • Doperwten (diepvries) 225 gram
  • Sperziebonen gebroken (diepvries) 225 gram
  • Kipbouillonblokje 1 stuk
  • Kurkuma 2 tl
  • Djintan (gemalen komijn) 2 tl
  • Ketoembar (gemalen koriander) 1 tl
  • Djahe (gemalen of verse gember) 1 tl
  • Ketjap Manis 4 el
  • Sambal Oelek 1-2 el

Voedingswaarde per portie

Kcal. Eiwit. Koolh. Vetten Vezels
390
25g
62,5g
5g
2,5g

Bereidingswijze

  • Kook de rijst gaar in water met 1 bouillonblokje, zorg dat de rijst daarna goed afkoelt. Je kan de rijst ook 1 dag van te voren koken.
  • Snij de ui, knoflook, kip en paprika in kleine stukjes.
  • Vervolgens fruit je de ui en knoflook in wat kokosolie, roomboter (of gebruik een bakspray).
  • Voeg nu alle droge specerijen en de kip toe.
  • Als de kip goudbruin is voeg je de paprika, sperziebonen en doperwten toe.
  • Breng het nu verder op smaak met ketjap, sambal en eventueel nog wat zout, vergeet niet regelmatig te proeven.
  • Voeg tot slot ook de rijst toe en bak deze nog even mee totdat de rijst weer volledig op temperatuur is.
  • "Je kan de rijst ook vervangen voor bloemkool- of broccolirijst"

Gerelateerde artikelen
Italiaanse kip salade
Nasi goreng
Marokkaanse kip uit de slowcooker
Mexicaanse kip salade