Succesverhaal Bernd

Succesverhaal Bernd

De progressie die ik heb geboekt is veel meer en veel ingrijpender dan ik had verwacht. Niet alleen ben ik 16 kg kwijt, ik ben tevens veel sterker en fitter geworden. Daarnaast zit ik stukken strakker in mijn vel. Ook heb ik een grote aanpassing in mijn levensstijl gemaakt en dat alles met veel plezier.

Waar liep je tegenaan voordat je met ons aan de slag ging?

Op zich heb ik mijn hele leven altijd al wel aardig wat gesport, in sommige periodes zelfs redelijk veel. Dit waren echter altijd buiten- & duursporten waaronder schaatsen en fietsen. De afgelopen jaren kon het wel een boost gebruiken en de structuur ontbrak maar de drive was er zeker wel. Daarnaast ontbrak mij enige kennis over krachtsport.

Wel ben ik ook echt een Bourgondiër tot en met. Gelukkig verkoos ik al wel kwaliteit boven kwantiteit. Maar ik wist dat ik de nodige kilo's te zwaar was, al was dat wel stabiel.

Al met al miste ik een de juiste balans tussen voeding en beweging. Hetgeen ik aan beweging deed ontbrak aan structuur en bracht mij bovenal onvoldoende. Ik was niet fit genoeg, was te zwaar en ik merkte dat ik onvoldoende mijn stress en mijn zogenaamde 'ei' kwijt kon. Bovendien vond ik het nogal een frustrerend gevoel dat ik niet in staat was om gestructureerd te bouwen en resultaten te boeken.

Nu had ik voor mijzelf al besloten dat ik voor meer intensievere trainingen wilde gaan en ik wist ook dat ik het nodige moest veranderen in mijn voeding maar in beide gevallen had ik de vragen: hoe en wat? En nog veel belangrijker: ik wilde geen crash dieet of een 6-weeks programma maar een duurzame verandering.

De trainingen die ik zou gaan doen wilde ik technisch goed doen en met een passende opbouw. Ik was dus vooral op zoek naar een hernieuwde levensstijl.

Vertel wat meer over je doelstelling(en).

Een duurzame verandering in mijn levensstijl; d.w.z. anders eten en bewegen. Ik had geen hele grote wijzigingen voor ogen en wist ook niet wanneer ik dit concreet bereikt zou hebben. Wel wilde ik mij gewoon fitter voelen, beter weten wat ik zou doen (zowel qua voeding als beweging) en wat strakker in het vel door een paar kilo's kwijt te raken.

Hierbij was ik wel zoekende naar een manier waarbij het voor mij geborgd en leuk zou zijn. Geborgd omdat ik het dus duurzaam wilde inrichten en dat kan m.i. alleen als je weet wat je doet en bewuste keuzes daarin maakt. En leuk om het ook met plezier te (blijven) doen zodat het risico op verval of afhaken minimaal zou zijn. Wederom gericht op duurzaamheid.

Welke progressie heb je geboekt gedurende de begeleiding?

Véél meer en veel ingrijpender dan ik had verwacht. Niet alleen ben ik 16 kg kwijt, ik ben tevens veel sterker en fitter geworden en zit stukken strakker in mijn vel. Ook heb ik een grote aanpassing in mijn levensstijl gemaakt. En dat alles met veel plezier.

Ik had niet verwacht dat ik zo anders bezig zou zijn met beweging en voeding, en dat het vooral ook op deze manier plezierig zou zijn.

De grote aanpassing in mijn levensstijl zit hem helemaal niet in dat ik nu elke calorie aan het tellen ben of dat ik minimaal 'x' aantal keer per week moet sporten. Maar het zit hem wel in de manier hoe ik met voeding bezig ben en omdat ik lol heb in het trainen. Je maakt meer uitgebalanceerde keuzes en werkt resultaatgericht.

Waarom heb je voor personal training of online coaching gekozen?

Uiteindelijk moet je het, als het gaat om voeding en beweging, echt allemaal zelf doen. Zelf dagelijks de juiste voedingswaarden en hoeveelheden richting de mond brengen en zelf die stang met gewichten omhoog tillen of jezelf optrekken aan bij de pull-up bar. Daar verandert echt niemand iets aan. Waar je wel iets aan kunt veranderen zijn de manier waarop je dingen doet en de condities eromheen.

Daarbij heb ik het over de kennis hoe het lichaam werkt, hoe voeding in elkaar steekt, de techniek van oefeningen en bewegingen van het lichaam, motivatie en ook zeker kennis over je eigen lichaam.

Juist dit zijn de punten waar Sjoerd met zijn kennis over beweging, het lichaam, sport en voeding aan bijdraagt, specifiek gericht op jou als persoon. Want ook al doen wellicht veel mensen (ogenschijnlijk) veel dezelfde oefeningen, er zit wel degelijk groot verschil tussen.

Als ik iets heb geleerd is dat niet alleen de fysieke kenmerken in termen van spierkracht en lichaamscompositie van grote invloed zijn op je resultaten maar ook zaken als metabolisme, slaap, ritme, voeding en stress.
Omdat wij middels Buddy Up bij Sjoerd trainden werd dit snel duidelijk en werd er niet alleen gekeken naar het trainen alleen maar ook naar de persoonlijke omstandigheden en eigenschappen. Personal training it is!

Wat vond je van de begeleiding (m.b.t. training en voeding) en hoe heb je mij als coach ervaren?

Er waren een viertal dingen die voor mij hebben gezorgd dat ik graag met Sjoerd in zee ging, en die hebben ook allemaal naar, of beter gezegd, boven verwachting uitgepakt.

1. Wetenschappelijke kennis en onderbouwing van zowel voeding als beweging.

Er zijn genoeg mensen in die wereld die veel ervaring (pretenderen te) hebben met krachtsport of kennis van sport en bewegen. Maar voor mij is een brede (wetenschappelijke) kennis en de toepassing daarvan van grote waarde en Sjoerd heeft een compleet beeld waar het gaat om fysiotherapie, voeding, sport en beweging.

2. Structuur en opbouw

Er zit een goede structuur en opbouw in het programma. Dit zit hem in hoe trainingen technisch worden ingeleid, qua niveau worden opgebouwd maar ook met de samenhang met voeding en gestelde doelen.

Dit kun je ook weer terugvinden de online tool die Reset hiervoor gebruikt. Daarin staan alle trainingsprogramma's staan, maar ook zaken als persoonlijke subjectiviteiten en lichamelijke condities. Dit maakt het makkelijk om zelf te trainen en tegelijk wel in contact te staan met je trainer.

3. Visie op levensstijl.

Vaak geldt wanneer je aan een nieuw sportprogramma start: vanaf morgen alles anders. Het brood en pasta inruilen voor komkommers en eieren en minimaal 3x per week trainen. Maar uiteindelijk geldt dat je het zelf moet doen, op jouw tempo, en dat kan alleen als je het ook echt zelf wilt. Sjoerd heeft mij geholpen om een nieuwe duurzame manier te vinden die bij mij past. En daarbij geldt niet het alles-of-niets-principe. Maar juist wel 'alles met mate, ook het matigen'. Ik ben en blijf een Bourgondiër maar wel eentje die wel andere keuzes maakt dan voorheen.

4. De persoon.

En als laatste, maar wellicht juist het meest belangrijkste is de persoon Sjoerd. Mijn vrouw en ik zochten iemand die ons kon helpen in de weg naar een betere levensstijl. En daarbij is niet alleen kennis, een goed trainingsprogramma e.d. van belang maar ook een persoonlijke klik. Die klik was er al snel maar het is gebleken dat Sjoerd een uiterst fijne trainer is die veel geeft om zijn cliënten. Hij heeft ons altijd gesteund en gemotiveerd, en dat alles met een flinke dosis humor!

Gerelateerde artikelen
Succesverhaal Erna
Succesverhaal Florentien
Succesverhaal Ingrid
Succesverhaal Bernd