MAAK  EEN  AFSPRAAK
Nieuwe tijd, nieuwe uitdadingen: tips & tricks tijdens COVID-19 quarantaine

Nieuwe tijd, nieuwe uitdadingen: tips & tricks tijdens COVID-19 quarantaine

Leestijd: 3 minuten.


Is op dit moment je favoriete broek je pyjama- of joggingbroek? Bestempel je elke dag als #badhairday en weet je soms niet meer welke dag het is?

Je bent niet de enige! Zeker wanneer je ineens 23 nieuwe taken per dag erbij hebt gekregen.

Maar, nu jij en je directe omgeving wat meer gewend zijn aan deze nieuwe situatie, is het belangrijk om nieuwe gewoontes te creëren. Zodat je weer structuur en regelmaat in de dag krijgt.

Met deze vijf tips helpen we jou om meer regelmaat te creëren:

  1. Houd vaste werk- en slaaptijden aan. Sta op je normale tijd op, hanteer vaste werktijden en ga op tijd naar bed. Naast dat voldoende nachtrust ervoor zorgt dat je fysiek en mentaal herstelt, is straks de overgang naar het normale leven een stuk gemakkelijker.

  2. Plan en #mealprep je maaltijden. Omdat je hoogstwaarschijnlijk veel aan je hoofd hebt en misschien veel stress ervaart, ga je te maken krijgen met beslissingsvermoeidheid. Je wilt geen eetbeslissingen maken als je al (mentaal) vermoeid bent na een lange dag. Hanteer daarom zoveel mogelijk vaste maaltijden, focus op nutriëntrijke voedingsmiddelen en zorg voor voldoende voedselvolume.

  3. Me-Time! Nu je veel vaker met veel dezelfde mensen in een kamer zit, is het ook verstandig dat je voldoende “me-time” creëert. Zorg dat je een aantal momenten op de dag iets doet waardoor JIJ je kunt ontspannen: doe een home-workout, lees een boek (in de zon), ga lekker een stuk wandelen of hardlopen volgens de RVIM richtlijnen, maak muziek, etc. Anders bestaat er een grote kans dat je comfort gaat zoeken in high palatability food (lees = je mond vol stoppen met paaseitjes, chips, koekjes of ijs).

  4. Hoewel het aantrekkelijk is om de hele dag in je pyjama of badjas te blijven rondlopen, zorgen sommige dingen ervoor dat je je op de lange termijn beter voelt, bijvoorbeeld je normale ochtendroutine: kleed je ’s morgens leuk aan, verzorg jezelf, doe je haren in een krul, maak jezelf op, etc.

  5. Is de pot Ben & Jerry toch in één keer leeg gegaan? Heb je al dagen niet gesport? Wees niet te hard voor jezelf. Een keer de mist in gaan is geen ramp. Je bent een mens, maar reflecteer: waar ging het mis? Welke emoties voelde je toen? Wat kun je de volgende keer anders doen?

Iedereen past zich op zijn eigen tempo aan. Laat je vooral niet ontmoedigen omdat andere sneller gewend zijn geraakt aan de nieuwe situatie.

Wat je als eerste moet doen is deze situatie accepteren. Het is helaas wat het is, maar realiseer je ook één ding: je bent niet opgeroepen om te vechten in WO III, maar je wordt verzocht om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Het is klote... maar je kunt het!!

Heb je hulp bij je training of voeding nodig? Of heb je een andere soort vraag? Wij zijn te bereiken via ons Instagram en Facebook kanaal.

Gerelateerde artikelen
Kan je stofwisseling op slot gaan?
Hoe je de kracht van momentum gebruikt om je doelstellingen te halen
Kun je vet omzetten in spieren?
6 redenen waarom je niet sterker wordt of geen gewicht verliest