Ei inspiratie deel 3: Huevos Rancheros

Ei inspiratie deel 3: Huevos Rancheros


Voorbereiding: 5 min. Bereidingstijd 10 min. Niveau: Makkelijk Porties: 1

Eieren zijn zeer rijk aan nutriënten en ze bevatten relatief veel en kwalitatief hoogwaardig eiwit, goede vetten, vitaminen en mineralen. Met name het eigeel bevat de gezonde voedingsstoffen. Eet dus ook het eigeel, dan ben je een blij ei!

Een paar voordelen van eieren op een rij:

  • Eieren bevatten de negen onmisbare aminozuren in een perfecte verhouding;
  • Ze zijn een bron van vitamine A, D, E en B12, zink, ijzer, luteïne, zeaxanthine en choline. Luteïne en zeaxanthine helpen bij het verbeteren van het gezichtsvermogen en choline verbetert de geheugenfunctie bij senioren;
  • Ze hebben vrijwel een perfect vetzuurprofiel, vooral wanneer de kippen de juiste voeding krijgen. Je wilt het liefste eieren eten die zijn gelegd door kippen die de hele dag buiten rondlopen en een gedeelte van hun voedsel van buiten halen. Een goede keus zijn bijvoorbeeld de Omega 3 eieren;
  • Eieren zijn waarschijnlijk de beste en in feite de enige goede bron van choline binnen je dieet. Choline zou vetverlies kunnen versnellen, door de mate vetoxidatie enigszins te verhogen;
  • Ze zijn lang houdbaar;
  • Je kunt er ontzettend veel lekkere gerechten mee maken;
  • Eieren zijn goedkoop. #Eggcellent

Kortom: eieren zijn de echte superfoods, zeker wanneer je eieren eet van de juiste kippen. Bij een goed uitgebalanceerd dieet zou je in ieder geval wekelijks eieren moeten eten. Bijna iedereen kan zonder dat het nadelig is voor de gezondheid dagelijks twee eieren eten. 1 2

Cholesterol uit voeding wordt goed gereguleerd door je lichaam. De Dietary Guidelines Advisory Committee zegt: "Cholesterol is not considered a nutrient of concern for overconsumption". 3 Mocht jouw dokter je anders adviseren, dan is het verstandig om dit advies op te volgen.

Wil je eieren een keer gebruiken voor iets anders dan een gebakken ei of als garnering van een salade? Probeer dit Mexicaanse gerecht dan eens! Een kleurrijk geheel door de groenten en kruiden, en gemakkelijk te bereiden.
Als stevig ontbijt of lunch, maar ook lekker om 's avonds te eten met een frisse salade of wrap erbij voor een compleet diner.

Ingrediënten

  • Eieren 3 stuks
  • Cheddar kaas 20 gram
  • Tomaat 1 stuk
  • Paprika 0,5 stuk
  • Zwarte of rode kidneybonen 50 gram
  • Avocado 50 gram
  • Citroensap 1 tl
  • Knoflookpoeder
  • Komijnpoeder
  • Gerookte paprikapoeder
  • Tabasco
  • Zout en peper
Kcal. Eiwit. Koolh. Vetten Vezels
476
30 g
21 g
28 g
11 g

Bereidingswijze

  • Zet een pan van ongeveer 20 centimeter op middelhoog vuur;
  • Gebruik een PAM spray of wat olijfolie om de pan mee in te vetten;
  • Snijd de paprika en tomaat in kleine stukjes;
  • Doe de bonen, paprika, tomaat, alle kruiden en de citroensap in de pan;
  • Voeg dan de eieren toe;
  • Strooi er wat kaas over;
  • Laat dit voor een paar minuten zacht pruttelen met de deksel op de pan;
  • Wanneer het eiwit niet meer glazig is en het eigeel nog zacht is, haal je de pan van het vuur;
  • Garneer met avocado;
  • Breng op smaak met zout en peper.

Garneer met verse koriander, als je dat lekker vindt ;)

Gerelateerde artikelen
Witte chocolade proteïne cheesecake met frambozen
Pulled pork uit de slowcooker
Heerlijke proteïne pompoen pannenkoeken
Ceviche van zalm met avocado en rode peper