MAAK  EEN  AFSPRAAK
Het getal op de weegschaal, wat zegt dat nu eigenlijk?

Het getal op de weegschaal, wat zegt dat nu eigenlijk?

Het getal dat op de weegschaal tevoorschijn komt zegt an sich niks. Het is een objectief gegeven dat aangeeft hoeveel je op dat exacte moment weegt. Zes uur later of eerder had er een ander getal gestaan. Toch vragen wij aan onze cliënten om elke dag te wegen. Wij leggen je uit waarom.

Weeg je jezelf maar één keer per week en steeds op andere dagen en momenten?

Dan is de kans groot dat je sterk afwijkende getallen gaat zien. Gedurende de week fluctureert je gewicht elke dag en dat heeft met verschillende factoren te maken, zoals:

  • Meer of minder maag/darm volume;
  • Vocht;
  • Zout;
  • Slaap;
  • Stress;
  • Late trainingssessie.

Wanneer je een avond op stap bent geweest zul je de volgende dag waarschijnlijk een afwijkend getal op de weegschaal zien. Het getal kan een stuk lager zijn dan normaal, doordat je veel vocht bent verloren door een hoge consumptie van alcohol.

Een stijging in gewicht kan komen door meer maag/darm volume of doordat je veel vocht vasthoudt omdat je laat op de avond een zoute of koolhydraatrijke maaltijd hebt gegeten.

Funfact: De reden waarom je op een low carb dieet de eerste twee weken veel “vet” (lees vocht) verliest.

Hoe je progressie meet

Door dagelijks te wegen kan er uiteindelijk worden gekeken naar het weekgemiddelde. Aan de hand van die resultaten kan er worden bepaald of de juiste progressie wordt gemaakt.

Tip! Weeg jezelf dagelijks in de ochtend na het opstaan zonder kleren aan, voor het ontbijt en nadat je naar de wc bent geweest om een zo objectief mogelijk getal te krijgen.

Schommelingen of tijdelijke stagnatie in gewicht kunnen ook komen doordat je spiermassa opbouwt. Daarom is het belangrijk om ook andere objectieve data te hebben, zoals:

  • Omtrekken (wekelijks)
  • Huidplooien (wekelijks)
  • Progressie foto’s of video's (1-4 keer per maand)

Samengevat: maak je niet druk om individuele metingen, leer om naar het grotere geheel te kijken en zie het getal als wat het is… een getal.

Gerelateerde artikelen
Kan je stofwisseling op slot gaan?
Hoe je de kracht van momentum gebruikt om je doelstellingen te halen
6 redenen waarom je niet sterker wordt of geen gewicht verliest
Waarom wilskracht niet genoeg is om te veranderen