Hoe je de kracht van momentum gebruikt om je doelstellingen te halen

Hoe je de kracht van momentum gebruikt om je doelstellingen te halen

Als klein kind had ik een gigantische treinbaan op mijn zolderkamer. Niet zomaar een rondje met rails en een enkele trein, maar een bouwwerk met huizen, bomen, wissels, verschillende treinen, bergen, bruggen en tunnels. Allemaal met de hand gebouwd. Dit was het resultaat van de grote voorliefde voor de Union Pacific, een Amerikaanse spoorwegmaatschappij, van mijn vader.

Desondanks doof mijn enthousiasme na enkele jaren en daarmee ook die van mijn vader. De hele bedoeling werd verkocht en maakte plaats voor andere hobby’s.

Gek genoeg moet ik er tijdens het schrijven van dit artikel aan denken. Er is namelijk een hele typische overeenstemmingen tussen een stoomlocomotief en de overambitieuze enthousiastelingen die net beginnen met het werken aan fitness en gezondheid.

Het typische aan een stoomlocomotief (en eigenlijk elk groot vervoersmiddel) is dat er ontzettend veel energie nodig is om zich vanuit stilstand te verplaatsen. Maar, wanneer de druk in de stoomcabine hoog genoeg is komt de trein op gang, vinden de wielen een ritme en behoudt hij zijn momentum.

Afhaken voordat je überhaupt begonnen bent

Je hebt al maanden of jaren geen gewichten aangeraakt, gooit je voedingspatroon compleet om en begint overenthousiast aan je nieuwe trainingsplan met 5 krachttrainingen per week.

En je faalt.

Je gestelde doelen blijken te ambitieus en de tijd en energie die je er in moet steken is te veel om lang genoeg vol te blijven houden.

Als gevolg stop je ruim voordat je de vaart überhaupt te pakken hebt om enkele weken of maanden later weer opnieuw aan de cyclus te beginnen.

Er is geen enkel momentum opgebouwd en het begin is weer net zo moeilijk.

Momentum is een krachtig fenomeen omdat het je in beweging houdt terwijl het je minder energie kost. Op gang komen is een vermoeiend, intensief en soms zelfs deprimerend proces.

Voor veel mensen is er bijvoorbeeld niks erger dan zich na 3 weken vakantie weer de sportschool in te slepen.

De positieve flow is weg, hun kracht staat gelijk aan een hoopje stof en de mojo is compleet getemperd. Het momentum is verdwenen en het voelt alsof ze bijna weer opnieuw moeten beginnen.

Herkenbaar?

Commitment & consistentie

Om dit te voorkomen is er één skill die je een groot voordeel gaat geven ten opzichte van alle andere mensen om je heen: consistentie.

Hoe ambitieus en enthousiast je ook bent om iets te bereiken, inconsistent zijn is de grootste ‘momentum-killer’ die er rondloopt. Zeker wanneer je net aan iets nieuws begint of je een positieve gewoonte toe wilt voegen aan je repertoire.

Wees consistent als het gaat om het veranderen van een gewoonte. Houd vast aan hetgeen je jezelf hebt toegeëigend, ook in tijden van demotivatie, vakantie en extreme drukte. Je hoeft namelijk niet dezelfde hoge intensiteit te hanteren om je momentum te behouden.

Het is simpelweg van belang dat je iets blijft doen wat in lijn ligt met je doelen, ook al is het iets minder dan je aanvankelijk van plan was.

“Commitment is doing the thing you said you were going to do long after the mood you said it in has left you.”

Dit is een krachtige uitspraak en slaat de spijker op zijn kop. Wanneer je duidelijke commitment naar je doel kan combineren met voldoende consistentie zal de spreekwoordelijke stoomtrein niet te stoppen zijn.

Als je overweegt om trainingen over te slaan of andere slechte gewoontes weer de overhand beginnen te krijgen moet je je het volgende goed realiseren: het is niet die ene keer dat je iets verslapt wat voor dramatische resultaten zal zorgen.

Dat stelt in relatieve zin namelijk weinig voor.

Het is de volledige ineenstorting van je opgebouwde momentum wat je progressie zo enorm tegenhoudt.

Wanneer de machinist geen kolen meer op het vuur gooit komt de trein vanzelf tot stilstand. En wanneer jij stopt met de zaken die nodig zijn om je doelen te bereiken zal ook jouw momentum en daarmee enthousiasme opbranden.

Het bereiken van je fitnessdoelen heeft vooral te maken met de consistentie en het tempo waarop je dingen aanpakt. Het is de ‘sweet spot’ tussen te hard en enthousiast van stapel lopen en een luie en gemakzuchtige houding hanteren.

Bepaal waar die van jou ligt en zet als doel om zo veel mogelijk momentum te genereren zodat je de trainingen en het gezondere voedingspatroon de rest van je leven, met meer gemak én plezier, vol blijft houden.

Gerelateerde artikelen
Hoe kom je dansend en drinkend de feestdagen door zonder aan te komen?
Je shape in check houden tijdens je vakantie
Deel 2: van chaos naar controle en meer productiviteit
Het cruciale verschil tussen een amateur en professional