MAAK  EEN  AFSPRAAK
Kom je aan als je laat in de avond nog eet?

Kom je aan als je laat in de avond nog eet?

Alle calorieën die je na acht uur 's avonds nog eet worden direct opgeslagen als vet. Of was het nou na negen of tien uur 's avonds? En waarom ook alweer?

Je lichaam zou de binnengekregen energie niet meer kunnen verbranden, omdat je vaak 's avonds inactief bent. Aangezien er al verwarring bestaat over het exacte tijdstip, kun je er al bijna vanuit gaan dat het niet klopt. Hoe zit het nu precies?

De theorie achter afvallen of aankomen

De hele dag door val je af en kom je aan. Je lichaam gaat van een energieoverschot naar een energietekort. Dit is een continu proces.

Wanneer je 's morgens opstaat start je de dag in een energietekort. Na het ontbijten kom je, logischerwijs, in een energieoverschot. Tegen de tijd dat je gaat lunchen kom je weer in een energietekort.

Een goed stuk wandelen met de hond, fietsen naar je werk of een uur flink knallen in de sportschool zorgen er allemaal voor dat je energie verbruikt.

artikel-feit-of-fabel-eten-na-acht-uur

Uitgaande van de wet van de thermodynamica en de bijbehorende energiebalans, gaat het om de energie-inname over één of meerdere dagen. Oftewel, als je over de gehele dag en nacht onder of op je energiebalans blijft (dus minder eet dan je nodig hebt) dan kom je niet aan. Alles wat je meer eet dan je verbrand, sla je op als vet. Het tijdstip is dan niet relevant.

Maaltijdsamenstelling, timing en frequentie zijn niet onbelangrijk en kunnen ervoor zorgen dat je meer of minder energie opslaat. Alleen dat vraagt om een artikel an sich.

Stopt de verbranding 's avonds?

Ook 's avonds als je om 21:00 een serie aan het kijken bent of als je slaapt, gaat de verbranding gewoon door.

Alle functies van je lichaam waar je niet over na hoeft te denken, zoals: ademen, je organen die werken, je hart dat bloed rondpompt, cellen die vernieuwd worden of het eten dat verteerd wordt, kosten energie. Dit wordt je RMR (Rest Metabolic Rate = geeft het aantal calorieën aan dat je nodig hebt om te functioneren in rust tijdens bewustzijn) genoemd.

Wist je dat een chronisch slaaptekort ervoor kan zorgen dat je sneller aankomt?! Het is dus belangrijk om voldoende kwalitatieve uren te slapen wil je effectiever vet verliezen. Hier kan je lezen waarom dat zo is.

Pssst... je kunt jezelf wel voor de gek houden. Je lichaam doet niet aan "vergeten" koekjes. Energiebalans is altijd ;)

Gerelateerde artikelen
Kan je stofwisseling op slot gaan?
Eiwit 101: tips voor het gebruik van eiwitshakes
Kun je vet omzetten in spieren?
6 redenen waarom je niet sterker wordt of geen gewicht verliest