Koolhydraatarme sushi burrito

Koolhydraatarme sushi burrito


Voorbereiding: 15 min. Bereidingstijd 15 min. Niveau: Gemiddeld Porties: 4

In essentie is deze sushi burrito gewoon een hele dikke sushi rol met extra (bloemkool) rijst en veel vulling. De reden dat ik de sushi rijst heb vervangen voor bloemkool rijst is omdat je hierdoor een stuk minder calorieën binnen krijgt, zonder dat het veel afdoet aan de smaak! Dit is ideaal als je een wat kleiner caloriebudget hebt. Daarnaast krijg je nog een extra portie groente binnen ook. Je moeder zal trots op je zijn! Voor dit recept heb ik voor de koolhydraatarme variant gekozen. Hou er rekening mee dat de calorieën dus wel wat hoger uitvaller als je sushi rijst gebruikt.

Ingrediënten

  • Gerookte zalm 300 gram
  • Bloemkoolrijst 200 gram
  • Komkommer 0,5 stuk
  • Sojasaus 25 ml
  • Siracha 5 ml
  • Sesam olie 2,5 ml
  • Rijst azijn 5 ml
  • Furikaki 0,5 el
  • Nori vel 4 stuks

Voedingswaarde per portie

Kcal. Eiwit. Koolh. Vetten Vezels
205
19g
6g
10,5g
3,5g

Bereidingswijze

  • Kook de bloemkoolrijst een paar minuten in een klein beetje water in een koekenpan.
  • Voeg dan de rijst azijn en furikaki toe en roer het nog even door.
  • Laat daarna de bloemkoolrijst goed afkoelen.
  • Snij vervolgens de komkommer en zalm in dunne reepjes.
  • Meng de sojasaus, siracha en sesamolie in een kommetje.
  • Leg dan de zalm in het kommetje met de marinade.
  • Wanneer de rijst is afgekoeld ben je klaar om de sushi burrito te maken.
  • Leg het nori vel met de gladde kant naar beneden (op een sushi rol matje).
  • Verdeel 1/4 van de rijst over het nori vel, leg dan de komkommer en zalm erbij.
  • Rol daarna de sushi burrito strak op met behulp van het rolmatje op.
  • Maak de rand van het nori vel een beetje nat om de burrito dicht te kunnen maken
  • Laat de burrito even rusten en halveer de burrito met een nat en schoon mes.
  • "Serveer met wat sojasaus en wasabi"

Gerelateerde artikelen
Groenten wraps met zalm
Courgetti pesto met tonijn
Ceviche van zalm met avocado en rode peper
Koolhydraatarme sushi burrito